Maelstrom v Saltstraumen – Norsko

28.7.2010 Lucka – déšť, zataženo

Celou noc i ráno pršelo. Vyprdli jsme se na vařenou snídani a spali téměř do devíti. Pak rychle balíme, vše je mokré, a odjíždíme na trajekt do Bodo.

Trajekt z Lofot do Bodo

Pája se nenápadně i bez lístku postaví do fronty a jdeme do IC lístky koupit. Pája zjišťuje, že se prodávají venku a úspěšně je za 884 NOK kupuje. Máme štěstí stíháme trajekt v 10.30. Polovina aut za námi tam prý zůstala. Jsou tu zástrčky na elektriku, tak nabíjíme a já píšu deník. Cesta trvá 4 hodiny. Ve 14.30 jsme v přístavu. Jedeme na IC, parkujeme na privat parkingu, tak Pája zůstává u auta a my jdeme pro info a zjišťujeme, jak se dostaneme k Malstromu a kdy začíná příliv a odliv. Pokračujeme do krámu, kde si všichni po dlouhé době koupíme pečivo – 3 housky po 1 NOK. Já prubnu „šimču pravou“ Eple Cider a kluci salomona. Epel Cider měl úspěch, Pája se pro něj ještě vrací, Holistr bere červenou limču o 3 NOK dražší, což nevěděl.

Maelstrom

Jsou teprv čtyři hodiny, čas odlivu 19.36, takže kromě spousty turistů a rybářů nevidíme nic. Jdeme k autu zjistit, jak je to s parkovným, protože na ceduli bylo 150 NOK, ale nikdo nic nemá, tak to neřešíme, sušíme stan a ostatní věci a u toho dáváme jídlo – samozřejmě houstičky. Kolem 18.00 se jdeme podívat zpátky k proudům a máme štěstí, vidíme celkem husté víry. Chvíli pozorujeme rodinku, co jim pravděpodobně uvízl prut pod šutrem a evidentně ne a ne ven a oni chudáci moc neví, co s tím. Kluci chvíli rybaří na té samé straně jako tato rodinka, Holistr se chytá a zamotává s jedním pánem do jeho prutu. Po chvíli změní místo a vydají se kousek, proti proudu, i když teď vlastně po proudu 🙂 dále. My s Pájou zatím vylezeme na maják a pozorujeme víry seshora, což se mi vážně moc líbí. Pak Pája vystřídá Holistra u prutu a on jeho na majáku. Když se Pája s prutem vyblbne, vracíme ho do auta a pokračujeme se podívat na proudy a víry seshora z mostu, je pravda, že to možná chvílemi sílí, ale máme pocit, že nic většího už tu neuvidíme, takže kolem 19.30 odjíždíme, stavujeme se na Artic Circlu, kde jen prozkoušíme místní dle průvodce luxusní záchody a obhlédneme opět předražené suvenýry a potom se už jen utáboříme poblíž silnice, kde si kluci udělají lososa, co naložili na parkovišti během sušení věcí a k tomu těstovinky, pro mě se sójovkou a zbytkem sýra. Je tu děsné množství komárů, což nás celkem vytáčí, nejvíc asi Páju, a tak co nejrychleji unikáme do stanu a uleháme ke spánku :-).